اصول برنامه ریزی

  • توانایی های خود را بشناسید!
  • اگر برای مطالعه درسی ۳ ساعت برنامه ریزی می کنید ولی مطالعه شما ۵ ساعت طول می کشد، یعنی شناخت درستی از خود ندارید و به همین دلیل در برنامه ریزی خود شکست می خورید!
    1. از تقلید کوکورانه بدون توجه به تفاوت های فردی پرهیز کنید.
    برای رسیدن به موفقیت ۱۰۰ ها راه متفاوت وجود دارد و اگر فردی از راهی به موفقیت رسیده الزاما با انجام همان کارها شما نیز موفق نخواهید شد!
    1. در واحد های زمانی مشخص برنامه ریزی کنید.
    بهترین بازه برای برنامه ریزی، بازه زمانی ۲ هفته است. برنامه ریزی روزانه خیلی کوچک است و ماهانه هم بسیار بزرگ بوده و احتمال خطا در آن زیاد است!
    1. اصول و فنون برنامه ریزی را بشناسید.
    در برنامه ریزی باید به میزان زمان خود در شبانه روز و تناسب آن با درس هایتان توجه کنید، شبانه روز فقط ۲۴ ساعت است و شما به عنوان یک انسان نیاز به خواب، استراحت، شام، نهار و… دارید. همه آدم ها خسته شده و نمی توانند هر روز ساعت های متوالی درس بخوانند اما قرار نیست در هر روز، همه درس ها را بخوانید ولی در هفته باید همه درس ها را مطالعه کنید.
    • در هفته چند ساعت باید درس بخونیم؟
    قبل از هر چیز یادتان باشد که برای موفقیت در کنکور کسی چرتکه نمی اندازد و لزوما شما با روزی ۱۰ ساعت درس خواندن موفق نمی شوید! در این مورد باید تفاوت های فردی را  مد نظر قرار دهید اگر فردی را دیده اید که با روزی ۱۸ ساعت درس خواندن در کنکور موفق شده نباید به تقلید کورکورانه از او بپردازید، برای اکثریت افراد این حجم مطاالعه نه تنها مفید نیست بلکه باعث آسیب های جسمی و روحی می شود. به طور میانگین حداقل ۳۰ ساعت مطالعه در هفته برای دانش آموزان پایه دهم و یازدهم و ۴۵ ساعت برای دانش آموزان سال دوازدهم ضروری است. اما همان طور که گفتیم تفاوت های فردی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین برای تعیین ساعت مطالعه خود حتما با مشاور تحصیلی تان مشورت کنید.
    • در هفته چند ساعت دروس عمومی و چند ساعت دروس اختصاصی را مطالعه کنیم؟
    به طور میانگین ۳/۱ زمان خود را به مطالعه دروس عمومی و ۳/۲ آن را به مطالعه دروس اختصاصی بپردازید.
    • در هفته چند تا تست بزنیم؟
    دانش آموزان پایه یازدهم بصورت میانگین ۵۰۰ تست در هفته دانش آموزان دوازدهم بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تست در هفته و فارغ التحصیلان حدود ۲۰۰۰ تست در هفته تمرین: برنامه یک هفته خود را بصورت کامل در دفتر برنامه ریزی یادداشت کرده و آن را با برنامه ای که از مشاور خود دریافت کرده اید مقایسه کنید. چه تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد؟ آن ها را با ذکر دلیل در اینجا یادداشت کنید: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  ]]>

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *