با امتحانات مدرسه چه کنیم؟

امتحان یک ابزارآموزشی است که نحوه درس خواندن شما را جدی‌تر، متمرکزتر و دقیق‌تر می‌کند. مسلما وقتی پای امتحانی در میان نباشد، درس خواندن شما متفاوت خواهد بود.

اگر امتحانات شما را مضطرب می‌کند این موضوع یک مشکل محسوب نمی‌شود. داشتن کمی اضطراب و دلشوره قبل از امتحان نه تنها بد نیست بلکه مفید هم هست، اما اگر بیش از اندازه باشد، تا حدی که عملکرد و توانایی‌هایتان را مختل کند، یک مشکل محسوب می‌شود.

در ابتدا باید علل اضطراب را پیدا کنید که عبارتند از:

  1. عدم اطمینان به پیشینه تحصیلی خود
  2. کمال گرایی
  3. توقعات بیش از حد دیگران از شما
  4. ترس از خراب کردن امتحان و مضحکه شدن از سوی دیگران
  5. احساس بی لیاقتی و شکست در اثر نتیجه ضعیف یک آزمون

با وجود این که امتحان یک اتفاق واحد برای همه افراد است، اما همه اضطراب یکسانی را تجربه نمی‌کنند، باید دید علت چیست؟

سایر افراد نگرش و افکار متفاوتی دارند، باید نگرشتان را نسبت به امتحان تغییر دهید. به جای اینکه آن را ابزار فشار، مقایسه توانایی‌ها و… بدانید، امتحان را وسیله‌ای برای پیدا کردن نقاط قوت و ضعف خود قرار دهید. اگر به امتحان این طور نگاه کنید، بار روانی بزرگی را از ذهن خود بر‌می‌دارید و در این صورت قضاوت دیگران هم برایتان اهمیتی نخواهد داشت.

توصیههایی برای جلسه امتحان

  1. در شروع امتحان به زمان بندی، بارم نمرات، این که سوالات چند بخشی‌اند و آیا سوال اختیاری است یا خیر دقت کنید، مطمئن باشید این کار بیشتر از یک دقیقه طول نمی‌کشد.
  2. از سوالات آسان شروع کنید، زیرا پاسخ‌گویی به این سوالات سریع انجام می‌شود و به شما فرصت می‌دهد که بر خودتان مسلط شوید و با اعتماد به نفس بهتری کارتان را ادامه دهید.
  3. هنگام خواندن سوال دقت کنید سوال چه چیزی را می‌خواهد. اگر می‌گوید “مقایسه کنید” باید شباهت‌ها و تفاوت‌ها را بنویسید. اگر می‌خواهد “شرح دهید” یعنی جواب کامل با جزئیات لازم است و اگر می‌گوید “به طور خلاصه بنویسید” یعنی کلیات و نکات مهم را بیان کنید.
  4. مشخص کنید سوال چند بخش دارد تا پاسخی را جا نیندازید.
  5. کمی جای خالی در انتهای پاسخ خود بگذارید تا در صورت لزوم بتوانید آن را کامل کنید.
  6. پاسخ‌هایتان را کنترل کنید ولی در صورت شک داشتن‌، آن ها را عوض نکنید.
  7. اگر دچار کمبود وقت شدید به سراغ سوالاتی که بارم بیشتری دارند بروید.
  8. اگر در حین آزمون دچار اضطراب شدید، چشمانتان را چند لحظه ببندید، نفس عمیق بکشید و به آرامی آن را بیرون دهید تا تنش از ذهن شما خارج شود.
  9. اگر پاسخ سوالی را به طور کامل نمی‌دانید، تا همان اندازه‌ای که می دانید بنویسید. ناقص پاسخ دادن بهتر از آن است که هیچ پاسخی ندهید.
  10. پانزده دقیقه آخر جلسه را صرف مرور پاسخ های خود کنید.
  11. سعی نکنید با ترک سریع جلسه به دیگران نشان دهید که “من زود تمام کرده‌ام” وقت امتحان برای شماست پس از آن حداکثر استفاده را ببرید.

فراموشی سر جلسه امتحان

اگر سر جلسه احساس کردید سوالی را فراموش کرده‌اید، کمی صبر کنید و سوال را چندین بار تکرار کنید. یک یا دو کلمه را به عنوان سرنخ در نظر بگیرید و بر آن‌ها تمرکز کنید. به یاد آورید آن ها را در کدام قسمت کتاب یا جزوه خوانده‌اید. بدین ترتیب ذهن شما فعال می‌شود.

با تذکرات مکرر والدین خود چه کنیم؟

این یک واقعیت است که والدین به تحصیل شما حساس هستند. آنها دلشان می‌خواهد خوب درس بخوانید و به دانشگاه بروید. همان طور که از آنان انتظار دارید تا شما را درک کنند شما نیز باید والدین خود را درک کنید، در واقع همه حساسیت‌ها و نگرانی‌های آنها از سر دلسوزی است، البته ممکن است آنها به خاطر سابقه ضعیف درسی‌تان نگران باشند، پس در این مورد نباید تعجب کنید و باید با خوب درس خواندن در آنها اطمینان ایجاد کنید. اگر کارهای خود را درست و منظم انجام دهید مطمئن باشید آن ها در کار شما دخالت نخواهند کرد.

امتحان شفاهی

در امتحان شفاهی باید به سوال استادتان به دقت گوش کنید. اگر مطمئن شدید که سوال را به خوبی درک نکرده‌اید از استاد خود بخواهید بیشتر توضیح دهد یا سوال را ساده‌تر بیان کند. سپس پاسخ خود را مختصر وکوتاه ولی کامل بگویید.

اگر در امتحان شفاهی دچار اضطراب می‌شوید تمرین بیشتری در منزل انجام دهید. (بهتر است این کار را جلوی آینه انجام دهید)

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *