استرس و اضطراب

Generalised Anxiety Disorder علائم: اگر شما ۳ علامت یا بیشتر از آن را به مدت ۶ ماه یا بیشتر و در بیشتر روزها و ساعات روز داشته باشید، این اختلال تشخیص داده شده و نیاز به دارو درمانی خواهید داشت: ۱ .احساس اضطراب و بی قراری ۲ .خستگی ۳ .عدم تمرکز ۴ .تحریک پذیری ۵ .سفتی عضالت ۶ .اختلالات خواب     علت ایجاد این اختلال:

  1. مسائل پزشکی: برخی دارو ها (مانند بیپریدین، تئوفیلین، هیوسین،بوپروپبون و…) و برخی از بیماری ها (مانند پرکاری تیروئید،آسم،کم خونی،لوپوس و…) ایجاد اضطراب می کنند.
  2. یادگیری : پدیده ی learning یکی از مهم ترین مکانیسم های ایجاد GAD است یعنی وقتی با یک والد مضطرب زندگی می کنید بر اساس مکانیسم learning شما هم انسان مضطربی می شوید.
  3. والدین سخت گیر: Casration یا والد سخت گیر حالت های متفاوتی دارد که در اینجا برخی از آن ها را بررسی می کنیم:
  • یک والد بدرفتار و پرخاشگر و یک والد منفعل
در بسیاری از خانواده های قدیمی پدر نقش یک فرد مستبد و پرخاشگر را برای اعضای خانواده خود بازی کرده و مادر معمولا یک نقش منفعل را ایفا می کند، البته با توجه به پررنگ تر شدن نقش زنان در جامعه، این موضوع در خانواده های امروزی زیاد مشاهده نمی شود.
  • والدین بی عاطفه و متوقع
یکی از الگوهای اشتباه رفتاری پدر و مادری هستند که با فرزند خود همانند ربات رفتار می کنند. آن ها همواره توقع دارند که فرزندشان پردستاورد باشد، این والدین فرزندان خود را بسیار دوست دارند و خود این تصور را دارند که برای ساختن آینده فرزندشان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند اما مهمترین چیز یعنی محبت خود را از فرزندانشان دریغ می کنند. آن ها با فرزندان خود به سینما یا کافی شاپ نمی روند زیرا می گویند او درس دارد و نباید وقتش را تلف کند! آن ها هیچ گاه برای نمره ۱۸ فرزند خود ارزش قائل نمی شوند و او را در آغوش نمی گیرند زیرا معتقد هستند او همیشه باید ۲۰ بگیرد.
  • والدین در حال دعوا و فرزند تماشاچی
برخی از دانش آموزان در خانواده هایی زندگی می کنند که مادر و پدر در آن دائما در حال دعوا و مشاجره می باشند. آن ها نه از یکدیگر جدا می شوند و نه با هم سازش دارند و جالبی این موضوع زمانی مشخص می شود که آن ها معتقد هستند برای آینده فرزندشان فداکاری کرده و به همین دلیل این زندگی زناشویی را تحمل می کنند!
  • یک والد بیمار
اگر پدر یا مادر شما درگیر یک بیماری باشند، ناخودآگاه شما نیز درگیر بسیاری از مشکلات می شوید و باید نسبت به همسالان خود فداکاری هایی را انجام دهید.
  • یک والد بسیار نگران و حامی
گاهی دوستی پدر و مادر ها دوستی خاله خرسه است! معمولا والدینی که خود در کودکی مورد حمایت کافی قرار نگرفته اند و از این موضوع آسیب دیده اند بصورت افراطی به حمایت از تمامی کارهای فرزند خود می پردازند و نمی گذارند تا او کمبودی را احساس کند. در حالی که زندگی به این صورت نیست و همیشه هر چیزی را که بخواهید و اراده کنید به شما نمی دهد. بنابراین این فرزندان با اولین شکست به شدت خرد می شوند و تحمل کردن واقعیت برای آن ها غیر ممکن می شود.
  • والدین خوش بین!
اکثر والدین معتقد هستند که فرزند آن ها با سایر همسالان خود خیلی فرق دارد و باهوش تر، زیباتر و بهتر است در صورتیکه پسوند” تر” به کلی اشتباه است، هر کدام از ما در زمینه هایی ممکن است مهارت داشته باشیم ولی هیچ کدام از ما کامل نیستیم و چه بسا در زمینه هایی که مهارت داریم نیز افراد زیادی وجود دارند که نسبت به ما دستاورد های بیشتری کسب کرده اند. اشتباه نکنید! هدف از مطرح کردن مطالب بالا این نبود که شما با پدر و مادر خود دشمن شوید و مشکلات خود را از چشم آن ها ببینید، بلکه این مسائل را بیان کردیم تا شما ریشه مشکلات خود را پیدا کرده و به حل آن ها بپردازید. پدر و مادر شما هم انسان هستند و هیچ انسانی کامل نیست، چه بسا شاید شما هم اگر روزی پدر یا مادر شوید همین اشتباهات را تکرار کنید. اما شناخت ریشه مشکلات در حل بسیاری از مشکلات نقش کلیدی دارد. حال بار دیگر حالت های بالا را بررسی کنید.
  • این حالت ها موجب شکل گیری چه رفتار هایی در شما شده است؟
   
  • آیا شما برای برطرف کردن خواسته های والدین خود دچار کمال طلبی شده اید؟
 
  • آیا شما برای تعریف و تمجید های آنان دچار خودشیفتگی شده اید؟
 
  • آیا حمایت های بی وقفه والدینتان باعث شده اند تا شما اعتماد به نفس کافی برای ریسک و مواجه شدن با مشکلات زندگی به تنهایی را نداشته باشید؟
راه حل حال که ریشه مشکلات خود را شناختیم برای برطرف کردن آن ها باید چه کنیم؟
  1. مشکل خود را بپذیرید و عامل آن را تشخیص دهید. با عامل مشکل خود صحبت کنید یا برای او یک نامه بنویسید، اگر دوست داشتید نامه را به او ندهید. اما حتما احساسات خود را بیان کنید.
  2. صبور باشید، این گونه مشکلات در زندگی ما طی یک روز یا دو روز یا حتی یک ماه به وجود نیامده اند بلکه مدت زمان زیادی طول کشیده تا ما دچار این اختلالات شویم. و برای برطرف کردن آن ها نیز به زمان زیادی نیاز داریم
  3. نظم داشته باشید! شما هر روز باید با مشکل خود مواجه شده و با او بجنگید. پس هر روز باید آماده باشید تا با چالش های جدیدی مواجه شوید.
  4. خلاف احساساتتان عمل کنید. ذهن و بخش بالغ وجود شما همواره راه درست را می داند اما احساسات و بخش کودک شما همواره با او مخالفت می کند. برای مدت مشخصی تصمیم بگیرید تا برای بخش بالغ وجودتان اهمیت بیشتری قائل شوید.
  5. منتظر نقطه آغازی برای شروع تحول نباشید( از شنبه، از اول ماه و …)
تمرین: مشکلاتی که استرس برایت ایجاد کرده را بنویس: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. پنج راهکار برای حل این مشکلات برایم بنویس:
 
 
 
 ]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *