روش تست زدن

  • زمان دار است : در تست زدن شما باید در زمان مشخص به پاسخ برسید نه سر صبر و حوصله، اگر آزمون کنکور به جای ۴ ساعت ۸ ساعت بود بسیاری از داوطلبان می توانستند تست ها را به درستی جواب دهند پس مدیریت زمان یکی از فاکتور های مهم در پاسخ گویی به تست های کنکور است. ( در این قسمت افراد وسواسی به مشکل برخورد می کنند چون قدرت انتخاب ندارند و هنگامیکه می خواهند در زمان مشخصی سوال را حل کنند و بین ۴ گزینه یکی را انتخاب کنند، نمیتوانند! )
  • گزینه دار است: بزرگترین تفاوت امتحان تستی و تشریحی در داشتن یا نداشتن گزینه است که اغلب مواقع به آن ها توجه نمی کنید، در این قسمت تفاوت فردی که تکنیک تست زدن را بلد است با فردی که بلد نیست مشخص می شود.
  • چگونه سرعت عملمان را بالا ببریم؟
    1. در اولین قدم ساعت مطالعه شما باید به حد استاندارد برسد، شما باید در روزها مدرسه ۴-۶ ساعت و در روزهای تعطیل ۸-۱۲ ساعت بتوانید درس بخوانید( دوازدهمی ها!)
    2. برای بدست آوردن یک نتیجه متفاوت باید عملکردی متفاوت داشته باشید، مادامی که فقط به مطالعه دروس می پردازید و از تست زدن اجتناب می کنید تغییری در عملکرد شما حاصل نمی شود.
    3. در هنگام تست زدن ذهنتان را از هر نوع ترس،اضطراب و تشویش خالی کنید زیرا هر یک از آن ها سرعت درک مطلب وحضور ذهنتان را به مقدار قابل توجهی کم می کند.
      انواع تست:
    1. تست آموزشی
    این تست ها بدون زمان بوده و بلافاصله بعد از مطالعه جهت یادگیری و یادداشت نکات مهم زده می شود. در این مرحله شما پس از مطالعه هر مبحث دانه دانه تست های آن مبحث را پاسخ داده و رفع اشکال می کنید تا مبحث را یاد بگیرید و اشکال هایتان اصلاح شود.که به این کار درس خواندن می گوییم نه تست زدن! و با این کار در آزمون های آزمایشی بالاتر از ۲۰% نمیتوانید بزنید.
    1. تست تمرینی
    این تست ها در زمان مشخص و چند روز پس از مطالعه زده می شود. در این روش تعداد مشخصی تست مثلا ۳۵ تست(ریاضی یا فیزیک) در ۴۰ دقیقه یا ۲۵ تست (ادبیات و دینی) در ۲۰ دقیقه، را  یکباره میزنید و وارد پاسخ برگ میکنید و درصد می گیرید. در پایان آزمون، تست های غلط و نزده را رفع اشکال می کنید ونکات آن را می نویسید. به این کار می گویند تست زدن!
    1. تست ترکیبی (تک درس)
    بعد از تست زدن تمرینی و آموزشی و تسلط نسبی به تک تک مباحث یک درس، لازم  است از مباحث متعدد یک درس تعدادی سوال انتخاب و مجددا بصورت سنجشی پاسخ دهید. مثلا ۵ تا تست از درس ۱ تا ۵ دینی انتخاب کرده و این ۲۵ تست را در ۲۰ دقیقه از خودتان آزمون بگیرید.
    1. تست ترکیبی تمام دروس
    بعد از تسلط به هر درس، در روزهای تعطیل مشابه کنکور از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ از خودتان آزمون می گیرید، تا سر جلسه کنکورهای آزمایشی و کنکور سراسری کمتر دچار مشکل شوید. نکاتی برای جلسه آزمون
    1. ابتدا تست های ساده را حل کنید.خودتان را با سوالات سخت، مبهم و وقت گیر درگیر نسازید. در ضمن شجاعت داشته و قاطعانه با زدن یک علامت از کنار تست ها رد شوید.
    2. از نوشتن و رسم مجدد معادلات و شکل هایی که در متن سوال آمده، اجتناب کنید.
    3. هنگام خواندن متن سوال، پاسخ احتمالی را حدس بزنید.
    4. دور کلمات کلیدی متن سوال خط بکشید تا هشیار شوید.
    5. نباید در پایان جلسه به پاسخ هایی که داده اید شک کنید و آن ها را دستکاری نمایید، چون در آن هنگام ذهنتان خسته و ضعیف است و معمولا پاسخ دوم اشتباه از آب در می آید.
    6. در حل مسائل ریاضی و فیزیک بهتر است پس از خواندن متن سوال نگاهی به کزینه ها بیندازید تا بفهمید طراح چه نکاتی را در نظر دارد، سپس به حل تست بپردازید. این روش دقت شما را در تست های محاسباتی افزایش می دهد.
    7. در پایان اگر وقت اضافه داشتید، تست های دشوار و وقت گیر را حل کنید.
     
    • چرا در منزل به سوالات شک دار درست پاسخ می دهم ولی همان سوال ها اگر در امتحان بیایند غلط جواب می دهم؟
    معمولا پاسخ های حدسی وتصادفی در حافظه تثبیت نمی شوند به همین دلیل اگر در موقعیت متفاوت مثل جلسه آزمون قرار بگیرید، بازیابی نمی شوند. توصیه می کنم در موقع یادگیری از پاسخهای حدسی و انتخاب گزینه های شک دار خودداری کنید.تکرار این روش میزان توجه و دقت شما را به مطلب کم می کند.     با بی دقتی در جلسه آزمون چه کنیم؟ بی دقتی در حل تست می تواند علل زیادی داشته باشد. به توصیه های زیر توجه کنید:
    1. متن سوال را به طور کامل بخوانید. حتی اگر وسط خواندن سوال احساس کردید متوجه منظور آن شده اید تا انتها بخوانید، زیرا معمولا کلمات انتهایی سوال تعیین کننده اند.
    2. به مثبت یا منفی بودن عبارت سوال توجه کنید، مانند درست یا نادرست و …
    3. صورت سوال را با ریتم و آهنگ درستی بخوانید(مخصوصا اشعار مربوط به ادبیات را!)
    4. هم زمان با خواندن متن سوال، با مداد دور کلمات کلیدی را خط بکشید.
    5. تمام گزینه ها را با دقت بخوانید.
    6. ذهنتان را به تست های قبلی و بعدی مشغول نسازید.
    7. در تست های ریاضی و فیزیک، پس از خواندن متن سوال به گزینه ها نگاهی بیندازید تا ببینید چه نکاتی مورد نظر طراح است و در هنگام حل به آن ها توجه بیش تری داشته باشید.
    8. تا رسیدن به جواب نهایی، کار را تمام شده ندانید. بسیاری از دانش آموزان به صرف فهمیدن راه حل، محاسبات ساده را دست کم می گیرند. در آزمون از شما راه حل خواسته نمی شود، بلکه هدف پاسخ نهایی است.
    چند نکته درباره کتاب های کمک آموزشی :
    • در هر درس شما به یک یا دو جلد کتاب بیشتر نیاز ندارید، از خرید کتاب های کمک آموزشی فراوان خودداری کنید.
    • همانطور که در تبلیغات کتاب های کمک آموزشی هم این جمله را می شنوید، اینکه یک کتاب را چند بار بزنید و مسلط باشید بهتر از آن است که کتاب های مختلف را در منزل انبار کنید.
    • بهترین منبع معرفی کتاب دبیر محترمتان است، اگر دبیرتان کتابی را معرفی نکرد با نظر مشاورتان یکی از کتاب های معرفی شده را برای هر درس تهیه کنید.
    • موارد لازم برای تست زدن:
    1. کتاب های کمک آموزشی
    2. برگه تست
    3. ساعت
    ]]>

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *