روش مطالعه ۱

عوامل موفقیت در کنکور

  1. هدف
هدفت را پیدا کردی؟ چه رشته ای؟ چه دانشگاهی؟ اینجا برایم بنویس: ………………………………………………………………………………………………………………………………
  1. تلاش
الف) تلاش باید در راستای هدف باشد. ب) تلاش باید حرفه ای باشد یعنی درست درس بخوانی، درست برنامه ریزی کنی و درست تست بزنی. حالا درست یعنی چی؟! یعنی روش مطالعه صحیح را یاد گرفته و تمرین کنی( دست از کارهای غلط برداری). روش برنامه ریزی کردن را یاد بگیری، عادت کنی کارهایت را بنویسی و اولویت بندی کنی. روش تست زدن را یاد بگیری( از کدام کتاب تست بزنی، چه جوری بزنی، تست زمان دار بزنی و…)           روش مطالعه مطالعه یک فرآیند شرطی و اکتسابی در جهت افزایش معلومات است. یعنی: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… مکان مطالعه
  1. دمای مکان مطالعه باید بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.
  2. نور مکان مطالعه باید زرد وسفید با هم باشد.
  3. دکور ساده داشته و فاقد مطالب یاد آوری کننده باشد.
  4. ساکن،ثابت و ترجیحا پشت میز باشد.
  5. مکان مطالعه موسیقی متن ندارد!
درس  خوندن کاری است که در کتابخانه اتفاق می افتد یعنی همه پشت میز مینشینند و موقع مطالعه کسی حرف نمی زند و بلند بلند درس را تکرار نمی کند. یادتان باشد کاری که غلط است هزار دلیل هم بیاورید می شود ۱۰۰۱ دلیل غلط و آن کار درست نمی شود. اگر اتاق مطالعه ندارید، میزهای کوچک تهیه کرده و پشت آن ها درس بخوانید ولی به هیچ وجه روی زمین ولو نشوید، روی شکم درس نخوانید، روی تخت درس نخوانید،راه نروید، یا به طور صحیح پشت میز با زاویه ۹۰ درجه درس بخوانید یا نخوانید! از امروز تصمیم بگیرید یا کاری نکنید یا اگر می کنید به بهترین نحو انجامش دهید. من معمولا با صدای بلند درس می خوانم. آیا این روش خوب است؟ وقتی با صدای بلند درس می خوانید در ابتدا کمی تمرکزتان بیشتر می شود ولی در عوض مشکلات دیگری ایجاد می کنید. مثلا مغزتان را وادار می کنید که مطالب را با سرعتی در حد حرف زدن جذب کند. بدین ترتیب سرعت مطالعه خود را کم می کنید، زودتر خسته می شوید و ساعات مطالعه تان کمتر می شود. در ضمن اگر این کار ساعت ها ادامه پیدا کند از ناحیه حنجره دچار مشکل خواهید شد. من یک درس را مرتبا تکرار می کنم و چند بار می خوانم. دوست دارم تک تک کلمات کتاب را حفظ کنم، آیا این روش را ادامه بدهم؟ اگر مطلبی را بیش از حد می خوانید احتمالا دچار وسواس بی مورد، اضطراب یا اعتماد به نفس پایین هستید. مطالعه به این روش وقت گیر است و سبب خستگی می شود. و باعث می شود تا بیشتر از اینکه مطلبی را فهمیده باشید آن را حفظ کرده و زود فراموش کنید. بهترین توصیه برای از بین بردن این عادت این است که خود را قانع سازید که باید دست از نگرانی بردارید. ممکن است مطلبی را خوب متوجه نشده باشید یا نکاتی را جا انداخته باشید ولی به کارتان ادامه دهید شجاع باشید و در برابر این میلتان مقاومت کنید. چنانچه در هنگام خواندن معنی لغتی را نمی دانستید یا مطلبی را متوجه نشدید با مداد علامت بذارید و رد شوید بعدا برای پرسیدن آن مطلبی از دوستان یا دبیر خود زمان کافی خواهید داشت. من عادت دارم همراه با شنید موسیقی درس بخوانم، به نظر شما این روش مطالعه اشکال دارد؟ هنگام مطالعه بخش دیداری و هنگام شنیدن یک مطلب بخش شنیداری مغز فعال می شود و مغز انسان قادر نیست همزمان توجه و تمرکز خود را به چند مسئله معطوف کند. من گاهی کلمات یا اعداد را وارونه میخوانم مثلا ۲۳ را ۳۲ می خوانم یا NO  را ON می بینم. این مشکل را چگونه برطرف کنم؟ به این مشکل شما معکوس بینی می گویند. ما فارسی زبان ها بیشتر در خواندن اعداد و محاسبات دچار این مشکل می شویم، یا به دلیل این که عادت داریم از راست به چپ بخوانیم، کلمات انگلیسی را وارونه می بینیم. شاید راه حلی قطعی برای برطرف کردن این مشکل وجود نداشته باشد اما می توانید لیستی از کلماتی که بیش تر معکوس می بینید تهیه کنید و تلفظ و هجی کردن آن ها را تمرین کنید.این روش تا حد زیادی مشکل معکوس بینی را برطرف می سازد.   چگونه عادت مطالعاتی خود را تغییر بدهیم؟
  1. در موقع ایجاد عادت جدید ۲۱ تا ۴۰ روز راندمان کم می شود.
  2. در موقع ایجاد عادت جدید تصمیمات بزرگ نگیرید زیرا ایجاد تغییر یک فرآیند تدریجی است.
  3. منتظر نقطه آغازی برای شروع تحول نباشید( از شنبه، از اول ماه و …)
زمان مطالعه چه زمانی درس بخوانم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با هم زمان هایی که بهتر است درس نخونی رو مرور کنیم:
  1. بلافاصله بعد از ناهار و شام (۱۵ تا ۳۰ دقیقه)
  2. هنگامیکه گرسنه هستید.
  3. زمانی که عصبانی یا ناراحت هستید.
  4. با گوشی ،تبلت و موسیقی درس نخوانید!!!
چگونه درس بخوانم؟
  1. پیش مطالعه کلی:کتاب یا جزوه را در دست بگیرید و ورق بزنیدو اسم فصل ها و… ببینید، با این عمل در ذهن شما یک فولدر به اسم آن درس باز می شود.
  2. پس از مرحله ۱ ، به مطالعه جزئی بپردازید، یعنی کتاب را روزنامه وار نگاه کنید تا متوجه شوید مطلبی که قصد مطالعه آن را دارید چقدر طول می کشد. هدف از این کار برنامه ریزی زمانی است مثلا : ۱۰ صفحه را در یک ساعت می خوانم و خلاصه نویسی میکنم.
پس از این مرحله تازه مطالعه اصلی شروع می شود: ۳ و ۴. مرحله خواندن و خلاصه نویسی: برای هر درس و هر مبحث فرق دارد که در بخشی جدا برایتان توضیح خواهم داد.   وقتی خلاصه نویسی تمام شد به مرحله بعد از مطالعه می رسیم: درس ها را باید مرور کرد تا فراموش نشود اگر هفته ای یکبار بخوانید با اینکه نخوانید متاسفانه تفاوتی ندارد زیرا ۸۰ درصد مطالب بدون مرور فراموش می شود.  
  • یادتان باشد مشکل اصلی در به خاطر سپردن مفاهیم است نه یادگیری آن ها!
انسان آنچه را یاد می گیرد نمی تواند تا ابد در حافظه بلند مدت خود نگه دارد و تقریبا پس از گذشت ۲۴ ساعت بیش از ۴۰% آموحته هایش را فراموش می کند. اما اگر مجبور شود در این ۲۴ ساعت مفاهیمی که یاد گرفته است حداقل یکبار تکرار کند، از شدت فراموشی اش کاسته شده و زمان آن به تاخیر می افتد. زمان های مرور عبارتند از: ۱ روز بعد، ۱۰ روز بعد، ۴۰ روز بعد و ۵ ماه بعد]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *